בישופות אנגלית-פרוסית נוסדה לראשונה בירושלים בשנת 1841. הברית האנגלית-פרוסית הייתה הבסיס להתיישבות פרוטסטנטית בעיר.  סמואל גובאט, הבישוף הפרוטסטנטי השני של ירושלים, רכש בשנת 1848 את החלקה על הר ציון על מנת שתשמש לקבורת אנשי הקהילה של שתי הכנסיות בבישופות. בשנת 1886 התפרקה הברית בין האנגלים לפרוסים בשל המצב הפוליטי
באיזור, אך עם זאת, הוחלט להמשיך את פעילות בית הקברות המשותף. למטרה זו נוסדה בשנת 1906 ועדה שמנתה מספר שווה של נציגים גרמנים ואנגלים. ועדה זו נותרה הגוף האחראי על ניהול בית הקברות עד היום.

בשנת 1917 נוספה חלקה לחיילים גרמנים ואוסטרים שנפלו בלחימה באיזור החל מ-1916. החלקה נקראה “אי לבני כל הפלגים בבית הקברות הפרוטסטנטי” (בגרמנית “nicht-konfessionelle Insel auf dem Prostestantenfriedhof”).

לאחר מלחמת העצמאות והקמתה של מדינת ישראל, בין השנים 1948 ו-1967 לא יכלו עוד הכנסיות, ששכנו בחלקה המזרחי של ירושלים, לעשות שימוש בבית הקברות שנותר בחלקה המערבי, בצמוד לקו שביתת הנשק בין ישראל וירדן.

בית הקברות בהר ציון משמש עד היום כאתר הקבורה היחיד לבני הקהילות הפרוטסטנטיות דוברות הגרמנית של ירושלים. היסטורית, לפרוטסטנטים במזרח התיכון ניתנה זכות שימוש בלתי מוגבלת בזמן, כך שבית הקברות מחזיק חלקות פנויות נוספות השמורות לבני הקהילה.

מידע ויזואלי על הנקברים וכן מיקומי הקברים ניתן למצוא באתר billiongraves המוקדש לבית הקברות.

נקברים בולטים

,הבישוף סמואל גובאט
,הבישוף סמואל גובאטהבישוף השני בבישופות הפרוסית-אנגלקנית בירושלים (כיהן בשנים 1846-1879)
סמואל גובאט נולד בשוויץ ולמד בסמינר סנט כרישונה בבאזל. הוא נשלח לירושלים בשליחות השלטון הפרוסי. תחת הנהגתו נמנעה הכנסיה מפעילו מיסיונרית בקרב יהודים, מה שגרם למתחים עם הענף האנגליקני של הברית. במקום פעילות זו העדיף גובאט להתמקד בפעילות חינוכית, וכן בפעילות מסיונרית בקרב ערבים נוצרים-אורתודוקסים. בתקופת כהונתו הוקמו מוסדות חינוכיים ודתיים חשובים, בהם בית היתומים הסורי ובית טליתא קומי. בנוסף תמך גובאט בכינון קהילה ערבית-פרוטסטנטית מחוץ לירושלים, לרוב באמצעות הקמת מוסדות חינוך.
יוהן לודוויג שנלר
יוהן לודוויג שנלרמייסד בית היתומים הסורי
יוהן לודוויג שנלר נולד ב-15 בינואר 1820, בארפפינגן שבגרמניה, בן למשפחת טווים ואיכרים עניים. הוריו היו דתיים מאוד, והשתייכו לזרם הלותראני הפייטיסטי. ב-1843 מונה שנלר למנהל בית סוהר בוייהינגן שעל נהר אנץ. ב-1854 נשלח שנלר לירושלים והחל את תפקידו כראש בית האחים של המיסיון של באזל. שנלר החל בהקמת הית היתומים ה
סורי ב-1860. בהמשך התפתח בית היתומים לכדי המוסד החינוכי הנוצרי החשוב ביותר בארץ, ולמוביל של הפעילות הדתית והמסיונרית במזרח התיכון. שנלר הלך לעולמו ב-18 באוקטובר 1896, בירושלים.
ויליאם מתיו פלינדרס פיטרי
ויליאם מתיו פלינדרס פיטריחלוץ בתחום הארכיאולוגיה המודרנית
ויליאם מ. פלינדרס פיטרי נולד בלונדון בשלושה ביוני 1853. אביו היה סוקר אדמות ומהנדס. מגיל צעיר גילה עניין בארכיאולוגיה, ובאגיפטולוגיה בפרט. החל מ-1880 לקח חלק בחפירות ארכיאולוגיות ובמחקר במצרים ובין 1892 ל-1933 כיהן כפרופסור לאיגיפטולוגיה בקולג’ האוניברסיטאי של לונדון. בשנים 1927-1938 הוביל חפירות ארכיאולוגיות בא”י. פלינדרס פיטרי היה הראשון לפתח את עקרון הכרונולוגיה היחסית, שיטה המאפשרת להתחקות אחר התפתחות אתרים ותרבויות באמצעות שכבות של ממצאים. שיטה זו מיושמת במחקרים ארכיאולוגיים עד היום. פלינדרס פיטרי מת בירושלים ב-28 ביולי 1942. הוא קבור בבית הקברות הר ציון.
האחות ברטה הארץ (Hartz)
האחות ברטה הארץ (Hartz)חברת מסדר הדיאקוניסות מקייזרסוורטה ומנהלת בית טליתא קומי
ברטה הארץ נולדה באייזנאך בשלושה בדצמבר 1890. ב-1910 הצטרפה לבית האם של מסדר הדיאקוניסות בקייזרסוורטה בשנת 1910. בהיותה בת 24, נשלחה לביירות לעבוד במוסדות חינוך, ובשנת 1915 התמנתה לתפקיד דיאקון. בזמן מלחמת העולם הראשונה טיפלה בחיילים פצועים בנגב, באיזור באר שבע. לאחר מכן הוחזרה לגרמניה ושהתה שם שש שנים. בין השנים 1926 ו-1940 עמדה בראש בית הספר לבנות טליתא קומי בירושלים. בשנת 1950 פתחה את בית הספר טליתא קומי בבית ג’אלא, ועמדה בראשו עד שנת 1962. ברתה הארץ מתה ב-17 באוקטובר 1982.

לקריאה נוספת: “חוקרי ארץ ישראל הקבורים בבית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון”, בתוך: אריאל, כתב עת לידיעת הארץ, גיליון 203, אוגוסט 2013.

קונרד שיק
קונרד שיקבונה גרמני בירושלים
קונרד שיק נולד ב-27 בנובמבר 1822 בביץ שבשוואביה. הוא היה חלק ממסדר עולי הרגל הפייטיסטי של סנט כרישונה בבאזל. מטעמם נשלח ב-1846 לירושלים, לבנות את בית האחים הגרמנים-פרוטסטנטים. מאז חי בירושלים והיה אחראי לבנייתם של מבני ציבור רבים, וכן תשתיות המים בעיר. הוא נודע בין היתר בדגמים שיצר לכנסיית הקבר ולהר הבית, שחלקם מוצגים היום במכון הגרמני הפרוטסטנטי לארכאולוגיה בהר הזיתים ובבית פאולוס שליד שער שכם. שיק גם פיקח על בניית שכונת מאה שערים ובית הספר טליתא קומי. שיק מת ב-1901 בירושלים. יהודים, נוצרים ומוסלמים התאבלו על מותו.
לואיזה בַּלְדֶנְסְפְּרֶגֶר
לואיזה בַּלְדֶנְסְפְּרֶגֶרמאת ווֹלְפְגָנְג שְׁמִידְט, תרגום מגרמנית: חיים מרקן
לוּאִיזָה בַּלְדֶנְסְפְּרֶגֶר[1] (1862 – 1938) גדלה בירושלים כבתם של המיסיונר האלזסי הֶנְרִי בַּלְדֶנְסְפְּרֶגֶר ואשתו קָרוֹלִינֶה. לאחר מות ההורים – האם נפטרה ב-1906 – לקחה לואיזה את הבית ב-אַרְטָס ב”גני שלמה” מדרום לבית-לחם. היא חשה עצמה כמדענית חובבת וארחה בביתה במשך שנים שוב ושוב חוקרי תנ”ך[2], ארכיאולוגים, בוטנאים ואנתרופולוגים מכל העולם. היא עצמה פרסמה אמנם רק ספר אחד בעבודה משותפת עם חוקרת העמים גְרֵייס מ. קְרוֹפוּט[3] אבל היא תרמה למחקרים רבים בתחומי חקר העמים והאנתרופולוגיה בידע והניסיון במקום. בראש וראשונה הייתה זו האנתרופולוגית הפינית הִילְמָה גְרָנְקְוִיסְט[4] שהעריכה באופן מיוחד את התמיכה והתוספות של לוּאִיזָה בַּלְדֶנְסְפְּרֶגֶר לעבודתה. לה גם נתנה לוּאִיזָה את היומן הפרטי של אביה המנוח, שיצא לאור בגרמנית אלזסית. לצערנו זה לא פורסם מעולם. גְרָנְקְוִיסְט תארה בשנים 1925-31, שבהם התארחה בביתה של לוּאִיזָה בַּלְדֶנְסְפְּרֶגֶר, בדרך ייחודית בספר בן 5 כרכים את החברה והתרבות הפלסטינאית. היא כיוונה (את מחקרה) לרגל שלושת האירועים החשובים בחיים: לידה, נישואים, מוות. הודות לעבודתה מהווה אַרְטָס עד היום את אחד המקומות המתועדים ביותר בפלסטינה בכל הנוגע לתרבות והרגלים עממיים לפני 1948.
לקריאה נוספת…
ניקולאי שמידט
ניקולאי שמידט
ניקולאי שמידט (השני) נולד ב-29 לספטמבר 1839 בשטייבך, מולוצ’נה (אז רוסיה, כיום אוקראינה), והלך לעולמו ב-28 לדצמבר 1876. הוא בנם של ניקולאי שמידט (הראשון) וקתרינה מאטייס, ואביו של ניקולאי שמידט (השלישי) שהיה המנהיג האחרון של הקהילה הטמפלרית בירושלים.
משפחת שמידט היתה מחלוצי התנועה הטמפלרית שנוסדה בוירטמברג, גרמניה, ובחינה של שורשיה ההיסטוריים של המשפחה מלמדת כי היא חיה באזור פפלץ (Palatinate, גרמניה) ושוויץ, משם נדדה לאזור נהר הויסלה בפולין, סמוך לעיר גדנסק, המשיכה למולוצ’נה, ומשם לצפון הרי הקווקז, זאת בטרם הגיעה לפלשתינה במחצית השנייה של המאה ה-19.
לקריאה נוספת…
הרופא דר' אָדַלְבֶּרְט אַיְנְסְלר
הרופא דר' אָדַלְבֶּרְט אַיְנְסְלר(מאת: הרופא והדוקטור למדעי הטבע דר' רונלד גְרוֹבֶּה- אַיְנְסְלר) תרגום מגרמנית: חיים מרקן
הרופא דר’ אָדַלְבֶּרְט אַיְנְסְלר נולד ב-24 מאי 1848 ב-טֶמֶסְוָאר ששכנה בחלק ההונגרי של המונרכיה הקיסרית והמלכותית משתייכת ל-בָּנָאט שכמו שכנתה זִיבֶּנְבִּירְגֶן היו מיושבים בעיקר ע”י שְׁוָובִּים מהדנובה דוברי גרמנית. היום העיר שייכת לרומניה.
לאחר הבגרות הוא למד רפואה בווינה וקיבל שם את הדוקטורט כרופא וקודם באותה שנה למומחה לילודה, ובשנת 1874 הוא השלים את לימודי הכירורגיה. לאחר השלמת שירותו הצבאי כרופא צבאי הוא התחייב ב-1875 לשנתיים שירות רפואי בצבא העת’מאני, שבה הוצב בעיקר ב נַבְּלוּס . אולם לשם-כך הוא נאלץ לוותר על אזרחותו ההונגרית.
לקריאה נוספת…
לודדויג שונקא
לודדויג שונקאוולפגנג טראוטמן
לודוויג שונקא הוא מהאנשים הפחות ידועים אשר קבורים בהר ציון. לודוויג שונקא נולד  ב 26/1/1847  בהאנובר ונפטר ב 28/11/1902. שונקא הגיע לירושלים בגיל עשרים כעובד המסיון בבאזל, כשנה אחרי המחותן הידוע שלו – קונרד שיק. מסיון העלייה לרגל ע”ש הקדוש קריסקונה, נוסד בבאזל ב 1840 ע”י כריסטיאן פרידירך ספיטלר. מטרתו הייתה להפיץ את הנצרות לארצות רחוקות ולעזור לתושביהם האומללים. קונרד שיק הגיע לירושלים ב 1846 גם הוא כמסיונר. ספיטלר רצה שמסיון העלייה לרגל אותו הקים ובו שונקא עבד, יתקיים מהכנסות להם קיווה.   
לקריאה נוספת…
Print Friendly, PDF & Email